Svansjön - Inte så känt?

Jag är, som bekant, en hopplös romantiker, och som plus på det älskar jag allt som är smäktande och romantiskt, exempelvis flottigt smöriga ballader, hejdlöst snyftiga filmer, och klassisk musik. (Tårdrypande ska det vara.) Om man är som jag, då älskar man ockås Svansjön, kanske världens mest kända och vackra balett. Fantastisk orgie i tyll, tåspetssko och den där musiken som får mig att gråta floder varje gång jag hör den. (Har gett upphov till en del pinsamma ögonblick, på bussen till exempel.) Jag såg hela på tv när den filmats med Nathalie Nordquist i huvudrollen, och jag blev helt kär. Det hade jag kanske egentligen varit sen jag var lite och fick den tecknade filmen med musiken, för musiken är bara helt magisk. Men nu hade jag alltså sett baletten också och jag var verkligen helt frälst. Jag har älskat klassisk ballet sen dess och jag har en mycket omfattande lista över alla baletter jag vill se... 

Nu ville tydligen Gud mig väl, för Kungliga Operan i Stockholm sätter faktiskt upp Svansjön i vår, och jag vill ju givetvis dit. Gärna på alla föreställningarna. Problemet är att hitta någon som vill gå med mig. De biljetter jag vill ha (parkett, jag nöjde mig med de näst dyraste...) kostar 520 kronor, och där backade alla ur faktiskt. Även efter mina desperata snyftningar "Jag kan BETALA din satans biljett!". Jag förstår bara inte. Hur skulle man INTE kunna vilja se Svansjön va? Men iofs, så kanske inte jag skulle vilja gå på fotboll för över 500 kronor heller. Ja, om inte Fernando spelade förstås, men det är ju en helt annan sak, duh. Tillbaka till ämnet. Jag stod iaf på jobbet och gnällde över att ingen ville se Svansjön med mig, och tro mig, där var det noll förståelse. För det första för att verkligen ingen jäkel hade en aning om vad Svansjön var för något. "Går den på bio nu?" "Är det nån musikal det eller?" samt bottennoteringen "Är inte det ett ställe i Uppsala?"  var vad jag fick höra är jag beklagade mig. Gudars skymning. Jag tror jag befinner mig i fel kretsar. Snart kommer jag sura ihop totalt och köpa en ensam biljett på första balkongen för 690 kronor i ren protest och gå själv.

För att glädja mig själv lite slänger jag in ett par bilder från Kirovbalettens uppsättning. Oh Christ.

      

Kommentarer
Postat av: jösse

hahahahahaha! alla som jobbar på donken kanske inte är helt lost ändå då, om dom har såna där roliga kommentarer om din lilla svansjö! haha, gud vad roligt... när va den nu igen? och bli inte sur för att jag skrattar åt dig nu. :)

2008-01-13 @ 19:54:19
Postat av: Emma

DU vet att jag vill gå men det är för dyrt ju! :(

Några fina grabbar fanns det väl, kollade dock inte så noga...hehe.

2008-01-14 @ 11:11:23
URL: http://emmis888.blogg.se
Postat av: jösse

värt att notera, "den vi ska på". hörrudu kryddan, haha... mer än jag visste det.

2008-01-14 @ 13:35:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback